Leo van Leeuwen.....Metaal Recycling.....

Rotterdam Informatie Index

Terug naar Laatst Geplaatst

Van Leeuwen blijft Charlois-roots trouw en breidt fors uit......

In 1967 was het de nu 75-jarige vader Bep van Leeuwen die op achterterrein ‘De Werf’ van de Gouwstraat in Oud-Charlois zijn eenmans-inkoopbedrijf van afvalgoederen begon. In de loop van jaren nam de instroom van vodden (hij sneed er onder meer poetsdoeken van), oud-papier en onbruikbaar lijkende ijzersoorten almaar toe. Het leidde tot verhuizen naar grotere panden en een zwellend personeelsbestand. Zoon Leo (51) kwam als 16-jarige vanuit de schoolbank bij het nu wereldwijd exporterende bedrijf. Als directeur staat hij aan het hoofd van de Van Leeuwen Recyclinggroep B.V., een nationaal en internationaal opererend consortium in milieu-verantwoord slopen en verwerking van ferro en non-ferro afvallen. Sinds enkele jaren is er ook een vestiging in Kroatië. Nog dagelijks komt (groot)vader Van Leeuwen enkele uren naar het bedrijf, dat hem na aan het hart ligt.

Van Leeuwen Metaal Recycling is met 25 personeelsleden op de loonlijst één van de poten van de groep. Het op alle fronten gecertificeerde en gespecialiseerde bedrijf maakte onder Van Leeuwen en zijn 28-jarige zoon Patrick in het Waalhavengebied in ruim veertig jaar een enorme ontwikkelingsgroei door. Telkens kon het complex de groei niet aan en deze maand werd een nieuw complex betrokken aan de Doklaan 22 naast het in ontwikkeling zijnde attractiepark Speelstad Rotterdam, tegenover het aangemeerde congrescentrum, hotel-  en attractieschip 'Rotterdam' en direct naast de ingang van de Maastunnel. Die drie geven de Maashaven een belangrijke economische impuls, vooral op het gebied van werkgelegenheid voor inwoners van Zuid. Op het terrein langs de zuidwestkop van de Maashaven was ooit de machine- en constructiefabriek van Braat gevestigd en later ook Nelle havenkranenbouw.

Het complex met enorme loodsen omvat 47.500 vierkante meter en is daarmee twaalf keer zo groot als het verlaten terrein aan de Waalhaven oostzijde.
Van Leeuwen
heeft er anderhalf hectare van in bedrijf en hij broedt op uitbreiding met bijvoorbeeld modulemontage/assemblage voor scheepsnieuwbouw. Zijn oude complex is in afwachting van sloop. De grond die vrijkomt wordt gebruikt voor wegenuitbreiding ter plekke en de rest krijgt een natuurlijk uiterlijk. ,,Zo geven we ook weer een stuk industrieterrein bij Oud-Charlois terug aan het groene uiterlijk van de deelgemeente,’’ maakt Van Leeuwen de cirkel rond. Hij koos voor de huidige behuizing vanwege de vele vaste klanten binnen de straal Rotterdam, Capelle a/d IJssel, Barendrecht, Albrandswaard, Hoogvliet en Voorne-Putten.

Bij zijn nieuwe bedrijf doen zich geen gevaarlijke verkeersopstoppingen meer voor. Het bedrijf behandelt aanvoer en verwerking op uitermate snelle wijze via een enorm afgesloten parkeerterrein aan de voorzijde en de afvoer – na inpandige verwerking – aan de zijde van de Maashaven. Dat gebeurt volgens een systeem zoals bouwmarkten dat hanteren en waarbij snel verwerken de belangrijkste factor is. Dus na parkeren, uitladen, controle op identificatie, herkomst aangevoerde materialen vastleggen en afrekenen weer vertrekken. Dagelijks komen ongeveer tweehonderd particulieren hun kelder- zolder- en schuuropruiming brengen en bedrijven grotere partijen sloopafval. Ze behoren tot de tweeduizend vaste klanten die bij Van Leeuwen geregistreerd staan. Hun aanvoer vormt een belangrijk onderdeel van 2000 ton milieu- en hoogwaardig getoetst materiaal dat maandelijks het bedrijf weer verlaat. Een groot deel van de pakketten aluminium, roestvrijstaal en koper gaat in containers op transport naar smeltkroezen in China en Pakistan. Deze economisch in ontwikkeling zijnde landen hebben voor hun productie enorme behoefte aan de grondstoffen.
Open m/vr van 07.00-12.30 – 13.00 – 17.00 uur, op 07.30 – 12.00     
www.vanleeuwengroep.com

Rotterdam toen en nu