Het driewagenstel Sperwer, 1701-1700-1702, van de RTM......

Rubriek Index

We hadden de pagina over de Dieselloc's van de RTM er nog maar een paar dagen opstaan, kregen we het volgende mailtje van trouwe lezer Peppo:

Het driewagenstel Sperwer is, nadat de RTM zijn diensten heeft gestaakt, verkocht aan de Zillertalbahn in Oostenrijk. Daar heeft het tot (geloof ik) een jaar of twee geleden nog gereden. Ik heb diverse malen geprobeerd om een ritje met dit stel te maken, maar dat is me nooit gelukt. Wel heb ik het een aantal keren in actie gezien. Ik geloof dat het stel nu terug is in Nederland! Er is een tijdje geleden een inzamelingsactie geweest van het Rijdend Tramweg Museum in Ouddorp, om het te kunnen kopen. Weten jullie daar iets van?

Jawel. Je hebt gelijk, het stel is terug in Nederland, het wordt weer klaargemaakt om in het RTM te gaan rijden. We liepen er al over te denken, daar es wat meer over te vertellen, je bent ons zogezegd net voor!

Het Sperwer-stel op station Spijkenisse, in 1965. De tram rijdt richting Rotterdam, van ons af. op de achtergrond de heftoren van de Spijkenisserbrug

 

Het Sperwer-stel werd door de Zillertalbahn aangekocht in 1967. Het moest worden omgebouwd tot een andere spoorbreedte, namelijk 760 mm in plaats van 1067 mm. De eerste rit in Oostenrijk werd gemaakt op 5 mei 1970. In de jaren 1980 schafte de maatschappij zich nieuw en modern materieel aan, motorrijtuigen, stuurstandwagens en losse tussenrijtuigen. Dit was natuurlijk flexibeler dan het Sperwer-stel en het beviel dan ook uitstekend. In 1990 werd er meer van dergelijk materieel aangeschaft en men overwoog, het Sperwer-stel af te danken. Dat gebeurde echter niet, want het verkeer op de Zillertalbahn ontwikkelde zich in die jaren nogal gunstig. Zo werd de aandrijfeenheid van het Sperwer-stel (Dieselmotor en aggregaat) dus in 1992 nog eens intensief gereviseerd. In 1996 schafte de Zillertalbahn opnieuw nieuw materieel aan, dat gedurende 1998 werd afgeleverd. Het is hoogst modern en leed onder aanzienlijke aanloopproblemen. Het Sperwer-stel bleef dus nog druk in gebruik ....

Tegen mei 1999 was het nieuwste materieel van de Zillertalbahn echter volledig ingereden en kon het inmiddels toch wel erg oude Sperwer-stel worden verkocht aan de hoogstbiedende. De Sperwer-Stichting was al jaren kandidaat (sedert 1993, om precies te zijn), maar inmiddels niet meer de enige gegadigde. Er dook namelijk een Duitse smalspoormaatschappij op, die het stel nog een aantal jaren commercieel wilde exploiteren. Dat leidde er toe, dat de aankoop van het Spwerwer-stel nogal wat duurder uitviel dan oorspronkelijk gedacht. Maar het is gelukt, het geld (ƒ 60.000,=) kon bijeengebracht worden en de zaak is al weer enige tijd in Ouddorp terug. Het transport kostte trouwens nog eens een extra ƒ 23.400,=.

Het Sperwer-stel in een heel andere omgeving. Inderdaad, op de Zillertalbahn.

 

Nu moet het stel weer terug-omgebouwd worden naar de correcte spoorbreedte van het RTM........

Rotterdam toen en nu