Statendam......

De "Statendam" van de Holland-Amerika Lijn, gebouwd in 1928.......

De "Statendam" aan de Wilhelminakade, met rechts de kop van de Wilhelminakade en het kantoorgebouw van de Holland-Amerika Lijn.
De foto is gemaakt in 1929, kort na de ingebruikname van het schip.

Zodra het casco de Waterweg binnenliep, voeren de directieboten van de H.A.L. (de "Columbus") en Wilton (de "Tab") uit om de sleep te verwelkomen. Aan boord van de "Tab" waren niet alleen de directieleden en ingenieurs van Wilton verzameld, maar ook enkele leden van de "Fabriekskern", als vertegenwoordigers van de arbeiders die deze - in die tijd - voor Wilton zo gigantische klus moesten gaan vervullen. Op bovenstaande foto zien we beide scheepjes trotse kringen trekken rond de karakteristieke romp.

Aankomst van het casco van de "Statendam" uit Belfast in april 1927. (gebruik de schuifbalk onderin om de hele 1500 pixels brede panoramafoto te zien .... Rechts de nieuwe Wilton-werf te Schiedam.

Zodra het casco de Waterweg binnenliep, voeren de directieboten van de H.A.L. (de "Columbus") en Wilton (de "Tab") uit om de sleep te verwelkomen. Aan boord van de "Tab" waren niet alleen de directieleden en ingenieurs van Wilton verzameld, maar ook enkele leden van de "Fabriekskern", als vertegenwoordigers van de arbeiders die deze - in die tijd - voor Wilton zo gigantische klus moesten gaan vervullen. Op bovenstaande foto zien we beide scheepjes trotse kringen trekken rond de karakteristieke romp.

Het casco van de "Statendam" in het afbouwdok. De werkzaamheden zijn al flink gevorderd.

De afbouw van het casco vond plaats in het grote (46.000 tons) drijvend dok van Wilton, dat gedurende de bouwtijd dus niet voor reparatiewerkzaamheden beschikbaar was. Het karwei vergde het uiterste van de capaciteiten van de werf. Nooit eerder had men een zo groot schip onder handen gehad en het personeel, de gebouwen en machines, de ontwerpafdeling, alles moest uitgebreid worden.

Nevenstaande foto werd gemaakt, om een indruk te geven van de omvang van het werk. Een van de drie schoorstenen ligt hier op z'n zijde in een werkhal. De "mallemolen" die de arbeiders over het terrein van de werf tramt (vervoert) rijdt er met 10 man aan boord met gemak doorheen ....
Een twee-persoons hut werd in 1928 op de Nederlandsche Nijverheids Tentoonstelling ("Nenijto") in Rotterdam aan het publiek getoond.
Contrast. Zicht in de zogenaamde "pijpentunnel", verzamelplaats voor pijpen en buisleidingen over de lengte van het schip.
Statendam
In 1940 raakte de "Statendam", die met nog twee andere schepen aan de kade lag, als gevolg van beschietingen in brand. Het vuur woedde drie dagen. Het schip werd totaal verwoest en moest worden gesloopt.
Rotterdam toen en nu