De Willem Ruys.....
De "Willem Ruys" van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd, midden jaren 1950......
----------------
De "Willem Ruys" was in de jaren 1950 het vlaggeschip van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd. Het is vernoemd naar de in 1942 gefusilleerde directeur van de - toen nog - Rotterdamsche Lloyd. De maatschappij verkreeg het predikaat "Koninklijke" in 1947 ter nagedachtenis aan deze directeur.

De kiel van dit schip van bijna 24.000 ton werd gelegd in januari 1939, bij scheepswerf "De Schelde" - bouwnummer 214. Door de oorlog werd de bouw onderbroken; zodat het schip ruim zeven jaar op de helling heeft gestaan voor het te water gelaten kon worden .... Tijdens de oorlog werd het casco door Schelde-personeel gebruikt als een geheime bergplaats voor onder de ogen van de Duitse toezichthouders "verdonkeremaand" gereedschap, materiaal en uitrustingsstukken. Deze geredde materialen bleken direct na de oorlog van cruciaal belang bij het weer op gang brengen van de werf.

Enkele gegevens over dit mooie schip? Het kon in totaal 840 passagiers vervoeren, in vier klassen (344 passagiers Klasse I; 301 in Klasse II; 109 in Klasse III; 86 in Klasse IV). De voortstuwings-installatie omvatte in twee machinekamers elk acht Dieselmotoren van 4000 epk elk. Het motorvermogen werd via elektromagnetische koppelingen en tandwielkasten op de twee schroefassen overgebracht. Door deze bouwwijze kon men (desgewenst) een of meer motoren per as stilleggen, zodat het schip zo economisch mogelijk voer. Vooral op cruises (die het schip op latere leeftijd veelvuldig maakte) werd dit vaak toegepast. De belangrijkste afmetingen: lengte 192 m; breedte 25 m; hoogte 11,7 m.

De kiellegging van bouwnummer 214 - het schip dat later de naam "Willem Ruys" zou krijgen - op de helling bij "De Schelde" te Vlissingen, in 1939.
Bouwnummer 214 op de helling bij "De Schelde". Tijdens de Tweede wereldoorlog lag de bouw stil. De foto werd gemaakt in 1943.
De tewaterlating van de "Willem Ruys" bij "De Schelde" te Vlissingen, in 1946. De waterverplaatsing van dit grote schip was zo groot, dat diverse aangrenzende kaden door een complete vloedgolf werden overstroomd. Talloze toeschouwers hadden zich te voren reeds in veiligheid gebracht door op de daken van kadegebouwtjes te klauteren. Enkele van deze houten gebouwtjes spoelden echter om ....
Nog een foto van de tewaterlating van de "Willem Ruys"
De "Willem Ruys" aan de afbouwkade bij "De Schelde" te Vlissingen, later in 1947.
De "Willem Ruys" in de Schiehaven, in 1962. We zien de kort tevoren voltooide Euromast tussen het sloependek en een der kadekranen opdoemen.
Vertrek van de "Willem Ruys": op de Nieuwe Waterweg ter hoogte van Schiedam, met sleepbootassistentie, in 1958.
Rotterdam toen en nu